مرحبا، رجب

Monday, June 13, 2011

Dengan nama Allah yg Maha Pengasih dan Maha Penyayang

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh..

Alhamdulillah,syukur ke hadrat Ilahi kerana diri ini masih lagi bernafas dengan izin-Nya.

Alhamdulillah,sudah beberapa hari kita berada dlm bulan rejab.Di kesempatan ini,ana ingin mengajak muslimin dan muslimat(termasuk diri sendiri..^_^) agar memperbanyakkan amaln2 sunat sama ada puasa sunat,qiamullail,baca Al-Quran dll.

Semua umat Islam sudah mengetahui sejarah apa yg tersirat dlm bulan rejab ini.Dalam bulan rejab ini telah berlaku satu peristiwa yg besar dan merupakan mukjizat Nabi junjungan mulia, Nabi Muhammad SAW iaitu Israk Mikraj.

Peristiwa Israk Mikraj ini telah lama kita ketahui dan pelajari sejak dari sekolah rendah lagi...Daripada peristiwa ini,kita dpt mmpelajari realiti kehidupan di akhirat dengan balasan azab dan nikmat yg akan diperolehi oleh seseorang mengikut apa amalannya.
Peristiwa Israk Mikraj ini juga sebagai bukti kenabian Nabi Muhammmad SAW.

Akhir kalam,marilah kita bersama-sama mempertingkatkan dan memperbanyakkan ibadah sunat.Semoga diri kita akan lebih dekat dgn Allah dgn melakukan amalan sunat.

Abu Hurairah berkata rasulullah SAW bersabda yg bermaksud:''Sesungguhnya Rejab bulan Allah dan Syaaban itu bulanku,manakala Ramadhan itu bulan umatku.''
(HR Imam Bukhari dan Muslim)

0 ulasan: